De psyche-educatie op scholen

Al heel jong wist ik wat ik later wilde worden: Een voorbeeld voor andere mensen met een taalontwikkelingsstoornis.

Wij bieden verschilden psyche-educatie aan:

Optie 1: Taal als kracht: 

Wat je zegt tegen je zelf ben jezelf.

 

  • Hoe leer je om gaan met je TOS (stel jouw vragen) 
  • Wat kan je bereiken met TOS (eigen ervaring delen)
  • Opdracht positieve denken poster maken in de klas voor jezelf. 
  • Met een goed gevoel de klas uit. 
  • Cadeautje voor de leerling. 

 

Voor meer informatie stuur een mail naar info@gevoelbijtos.nl 

benoem de de optie. 

 

Optie 2: Sterk in je kracht staan:

Hoe ga je doelen stellen en hoe bereik je dit.

 

  • Hoe leer je omgaan met je TOS (de leerling stellen vragen).
  • Wat kan je bereiken met je TOS. 
  • Wat wil je later worden? (Welke beroepen heb je allemaal) + (voorbeelden welke opleiding je nodig heb.)
  • Opdracht leerlingen helpen doelen stellen. 
  • Met een goed gevoel de klas uit. 
  • Cadeautje voor de leerlingen. 

 

Voor meer informatie stuur een mail naar info@gevoelbijtos.nl 

benoem de de optie. 

 

NIEUW: Optie 3 : De kracht van het lichaam:

Hoe ga je om met emoties die je voelt in je lijf?

  • Hoe leer je omgaan met je TOS (de leerling stellen vragen)..
  • Wat betekent voor mij omgaan met emoties en gevoelens in mijn lijf.
  • Kennismaken met emoties en gevoelens.
  • Opdracht wat voel ik en waar.
  • Cadeautje voor de leerlingen.

 

Voor meer informatie stuur een mail naar info@gevoelbijtos.nl 

benoem de de optie. 

 

Ouders informatie op school:

Ouders informatie geven over taal ontwikkelingsstoornis.

  • Persoonlijk verhaal delen.
  • Ervaren wat een taal ontwikkelingsstoornis is.
  • Ervaringen delen.
  • De impact van emoties en gevoelens.
  • Ruimte voor vragen.

 

Voor meer informatie stuur een mail naar info@gevoelbijtos.nl 

benoem de de optie. 

 

Ren is de longen uit je lijf! voel je ademhaling, voel je hart kloppen. deze dag vergeet je nooit meer!

 Juffrouw Marielle, jij ziet mij, je hoort mij, je gelooft in mij!

Het cadeautje bewaar ik op mijn nachtkastje en ik kijk er elke dag naar en ik voel de zelfvertrouwen in mij zelf!

“Elk kind mag zichzelf zijn bij mij”

Wat is TOS?

Werkboek wat leerlingen krijgen:

 De lessen kunnen verschillende lessen zijn:

Hoe denk je over jezelf en hoe stimuleer jij jezelf om meer te halen uit het leven was wat er inzit.

Leren dat taal ook leuk kan zijn en activerend.

Reactie plaatsen

Reacties

Cor Emousschool
8 dagen geleden

Ik vond de informatieavond TOS een hele waardevolle,belangrijke bijeenkomst.
Het was zeer geslaagde avond.Een uitleg wat TOS is van iemand die zelf TOS heeft was heel leerzaam en heeft veel hoop meegebracht.Met de material wat Marielle mee had genomen en manier van denken vanuit kant van onze kinderen was hele goede idee.Ook de ervaringen van andere ouders was veel herkenbaar.Ik was trots op alle ouders die aanwezig waren en zich hebben ingezet voor hun kinderen.
Hierbij dank aan jullie dat wij zo een leerzame avond mochten meemaken,waardevolle ervaring!
Ook hartelijke dank aan Mariëlle dat zij haar ervaringen en belevenissen met ons heeft meegedeeld.

Ursula
8 dagen geleden

Het was goed dat deze avond georganiseerd werd. Het levensverhaal van Mariëlle is bijzonder.

Het geeft aan dat regie nemen over je eigen leven, en met alle beperkingen, belangrijk is. Mariëlle maakte duidelijk dat het geen gemakkelijke weg is, maar wel eentje waar je zelf het initiatief in moet nemen. En nieuwsgierig en onderzoekend. Wat past bij mij? Dit is iets waar we D. ook op voorbereid zijn. Uiteraard met alle hulp die wij en school kunnen bieden.

Het tweede deel van de sessie was volgens mij ook erg nodig. Bij sommige ouders heerst een bepaalde machteloosheid als het gaat om hun kind met TOS en vaak nog een andere onderliggende beperking. Ik had het gevoel dat verschillende ouders hier meer hulp bij kunnen gebruiken. Dat kun je in zo'n sessie niet op individuele basis inregelen, maar de aanpak was ook erg goed.

Al met al een geslaagde avond.

Sarah Koolhaas
8 dagen geleden

Marielle Vermeulen geeft sinds enkele jaren les als ervaringsdeskundige TOS op de Alexander Roozendaalschool. Zij heeft in groep 6/7/8 jaarlijks een gastles gegeven van 1 uur. Deze lessen sluiten aan op de PETOS lessen die in de groep worden gegeven door de logopedist. Marielle beantwoordt in de lessen vragen van de kinderen en kiest elk jaar een thema waarbij de kinderen middels verschillende werkvormen oefeningen doen. Zo zijn er onder andere oefeningen gericht op: 'het bereiken van je dromen en doelen' en 'helpende gedachten'.
De kinderen zijn enthousiast over de lessen. Zij geven aan dat zij zich kunnen herkennen in Marielle. Ook wordt genoemd dat ze meer zelfvertrouwen krijgen van de les en dat ze beseffen dat ze goed zijn zoals ze zijn. Als logopedist zie ik dus zeker de meerwaarde van deze lessen. Ik kan de kinderen met TOS begeleiden, ondersteunen en trainen, maar Marielle biedt iets wat ik niet kan bieden. Zij kan goed onder woorden brengen welke problemen kinderen op deze leeftijd kunnen ervaren. De kinderen kunnen zich spiegelen aan Marielle en dat maakt haar een mooi rolmodel.Met vriendelijke groet,

Sarah Koolhaas
Logopedist/Logopediecoördinator
Alexander Roozendaalschool